Det midtnorske velferdsteknologiprosjektet ble avsluttet som prosjekt våren 2014, og videreføres nå som et nettverk. Kommunene som har deltatt i prosjektet vil arbeide med å videreføre erfarings- og kompetanseheving i regionen. Det vil i alle 3 fylkene vil det i løpet av inneværende år bli igangsatt læringsnettverk i velferdsteknologi for kommuner som er i gang med nye prosjekt.
Møtet i Bjugn dreier seg i hovedsak om etablering og drift av de nye læringsnettverkene. Dagen startet med å presentere læringsnettverk som metode, basert på historikk fra IHI og Breakthrough Series, samt å dele erfaringer ved å gjennomføre læringsnettverk.
Det er gjort noe forskning og evaluering av løringsnettverk tidligere, noe som ble gjenstand for diskusjon på møtet. Som; FAFO sin rapport om læringsnettverk og innovasjon – er det egentlig snakk om læringsnettverk, eller er dette en rapport om faglige nettverk?
Nasjonalt kunnskapssenter sin rapport Læringsnettverk som verktøy i kvalitetsforbedring ble også diskutert. Hvorfor bruke denne tilnærmingen når effekten er så lite konkluderende?
Noen av deltakerne i Det Midtnorske nettverket.
Sigrid Nakrem, HiST har i samarbeid med Siv Iren Stormo Andersson, Bjugn, tatt initiativ til å gjennomføre følgeforskning på de nye læringsnettverkene i velferdsteknologi som nå starter i Midt-Norge, og hun presenterte foreløpige forskningsspørsmål.
Fra NTNU deltok stipendiat Joseph Schultz fra Kansas. Han deltar i et innovasjonsprogram, og vil konsentrere sin forskning om innovasjon i eldreomsorgen i Norge. Han vil undersøke innovasjonsprosesser i store og mellomstore kommuner i forbindelse med de demografiske utfordringene som foreligger.